Carolina Bont over intuïtie, mindfulness en hooggevoeligheid

Carolina Bont over intuïtie, mindfulness en hooggevoeligheid

Je bent meer dan enkel je lichaam en je hebt een subtiele innerlijke stem die van alles te zeggen heeft over jouw ontwikkeling, geluk en overleving. Die moedige stem is je intuïtie, de directe verbinding met je levenskracht.

Carolina's Blog

Happinez interview (lente 2017) over ‘Werkboek Hooggevoeligheid en Mindfulness’

door Carolina Bont

Ter inleiding – 

Jezelf toestaan om meer aanwezig te zijn in het heden is een van de simpelste manieren naar een gelukkiger leven. Mindfulness onderzoeken tonen aan dat het beoefenen ervan al na zes weken je stressniveau verlaagt, je stemming aanzienlijk verbeterd en je welzijn vergroot. Je aandacht wat vaker terugbrengen in het heden kan echter een hele uitdaging zijn. Het gaat immers om het afleren van een langdurige gewoonte. De neiging om te vaak vooruit te denken, teveel bezig te zijn met het verleden of te multitasken zit bij ons allemaal ingebakken. Terwijl we proberen allerlei dingen sneller af te krijgen, belet het ons om voldoende aandacht te hebben voor waar we mee bezig zijn. Waarom gaan we ons beter voelen als we leren bewuster in het moment te zijn? Dat komt doordat we dan vollediger ervaren wat er gaande is, in plaats van bezet te zijn door onze to do lijst, zijn we meer aanwezig bij de mensen om ons heen, hebben echte aandacht voor een gesprek en geven ons vollediger aan onze projecten. Het Werkboek Hooggevoeligheid en Mindfulness leert je op een eenvoudige manier de kunst van aanwezig zijn.

Hier de originele versie waarin ik vragen beantwoord van Susan Smit

Met de termhoogsensitiviteit’ wordt tegenwoordig veel gestrooid. Hoe zou jij het omschrijven?

‘Het is een verhoogde gevoeligheid en waarneming van subtiliteiten en nuances. Allerlei indrukken worden diepgaander verwerkt. Dit betekent ook dat veel hooggevoelige personen creatief en empathisch zijn. Omdat hooggevoelige mensen een gevoeliger zenuwstelsel hebben dan gemiddeld hebben we moeite met overdadige prikkels en zijn we vatbaarder voor spanning en wisselende stemmingen.’

Je schreef eerder de bestseller Hoogsensitiviteit als kracht, waarom wilde je na dit boek een werkboek maken? Wat voegt het toe?

‘In mijn nieuwe boek ga ik dieper in op een aantal onderwerpen en behandel ik belangrijke nieuwe thema’s. Je krijgt veel inzichten en oefeningen die je in allerlei situaties kunt benutten. Vanuit mijn jarenlange ervaring als life-coach en mijn eigen hooggevoeligheid, laat ik zien hoe je meer veerkracht en inspiratie in je leven kunt brengen. Ik illustreer dit met voorbeelden en voor velen herkenbare persoonlijke ervaringen uit mijn praktijk.

Waarom is mindfulness zo geschikt voor HSP’s?

‘Door mindfulness te beoefenen zet je gerichte stappen op weg naar meer innerlijke rust. Vanuit die rust kun je je meer openstellen voor je intuïtie. Dit vergroot je veerkracht, omdat je subtiele signalen gaat opmerken die je vertellen wanneer je moet bijsturen. Bovendien kun je in contact met je intuïtie jouw specifieke hooggevoelige kwaliteiten optimaal benutten.’

 Wat is behulpzaam bij energieverlies en overprikkeld zijn?

‘Het uitgangspunt is dat je in de dagelijkse praktijk leert hoe je contact kunt maken met je innerlijke wijsheid en hoe je mindful kunt leven. Dat is niet alleen behulpzaam bij het voorkomen van energieverlies maar het vergroot ook je vermogen om meer te genieten van je leven en een positieve bijdrage te leveren aan de wereld om je heen.

Een eenvoudige mindfulnessoefening om tot rust te komen is even bewust dieper in- en uit te ademen en een minuut of langer aandachtig naar de geluiden en klanken om je heen te luisteren. Welke geluiden komen van dichtbij? En welke van ver? Merk ook de stilte op. Je wordt dan als het ware wakker in het moment.’

 

Zie: Werkboek Hooggevoeligheid en mindfulness

Ontdek je hooggevoelige en intuïtieve kracht

Enkele reacties van online cursisten: